Vă mai amintiţi prieteni cum arăta în anii '90, la Giurgiu, trecerea de frontieră spre Bulgaria ? Erau acolo cozi nesfârşite, sute de automobile răguşite, "dăcioare" prăpădite, autobuze rablagite, autocare învechite, dubiţe şi camioane zăngănind a table vechi şi, ca să fie ”tacâmul” complet, toate vehiculele astea erau pline ochi cu românaşi de-ai noştri plecaţi la business la Istanbul. Veniţi direct din comunism românii redescoperiseră mirajul capitalist, profitul imediat şi comerţul la Porţile Orientului. Într-o uriaşă „febră a alişverişului”, la dus oamenii treceau pe sub nasul vameşilor, după ce cotizau bacşişul de rigoare, tot felul de rulmenţi, maşini de tocat, cremă gerovital, ţigări americane şi, în general, tot ce se putea vinde în Marele Bazar. La întoarcere aduceau de la Istanbul blugi, tricouri, lenjerii de pat, cafea, bijuterii şi câte şi mai câte. Ce vremuri, ce aventuri şi ce bani s-au făcut atunci!
Istanbul, un oras de peste 7 milioane de vizitatori pe an |
Astăzi, obiceiul s-a pierdut în
neant ca şi cum o mână nevăzută a istoriei a apăsat pe tasta
"delete", iar acele momente de euforie comecială au dispărut de parcă
nici n-ar fi existat. Coloratul comerţ cu turcii s-a stins, iar Istanbul a
devenit acum, din fericire, pentru majoritatea călătorilor români, o destinaţie
turistică cu mare căutare. Marele oraș
are o caracteristică aparte, numai aici turiştii îmbină perfect „touring-ul cu
shopping-ul” şi asta pentru că pot trece, fără nici un efort deosebit, de
la vizitarea unor renumite obiective istorice la obiceiul cotidian de a face
cumpărături din bazare sau magazine. Acum eşti în Sfânta Sofia cu ochi zgâiţi
cât cepele la mozaicurile cu sfinţi, ca mai apoi, la doi paşi şi trei mişcări,
să intri în bazar să-ţi cumperi o cafea, o haină de piele sau un ineluş de aur.
Din prea mare grabă sau slabă informare mulţi călători fac doar turul standard
al Istanbulului, cu vizite pe fugă, pe la
Sfânta Sofia, Topkapi, Bazar, Hipodrom, Moscheea Albastră, Turnul
Galatei şi, eventual, Palatul Dolmabahce. Din nefericire vechiul Constantinopol
este ratat şi este păcat pentru că el ascunde un adevărat tezaur plin de bogăţii
turistice, unele chiar foarte preţioase, mai ales pentru noi românii.
PRINTRE SULTANI, PRINȚI ȘI DREGĂTORI
PRINTRE SULTANI, PRINȚI ȘI DREGĂTORI
Primul pe lista acestor locuri
„ascunse” este Fanarul, cartierul care a „pricopsit” meleagurile românești cu
primii „investitori” străini. Fanarul este unul din locurile ce ar trebui vizitat de fiecare român, este destinaţia din oraş pentru care călătorul român ar trebui să-şi facă musai timp, măcar pentru un weekend. E unic prin aspectul arhitectural şi
influenţa sa istorică asupra noastră, a românilor, iar o plimbare pe străduţele
sale este o lecţie de referință pentru cei ce vor să afle de ce e țara noastră... „altfel”.
Intrarea lui Mehmet Fatih în Constantinopol pictură de Jean-Joseph Benjamin-Constant |
Fanarul este situat pe una din colinele
aflate pe malul sudic al Cornului de Aur, cam la jumătatea distanţei dintre vârful ismului și ceea ce cândva au fost zidurile de apărare ale citadelei contantiniene. Cartierul s-a născut din durere şi speranţă, în timpul cuceririi
otomane. La căderea capitalei bizantine, pe 29 mai 1453, o parte a orășenilor pe care soarta i-a iertat de oarba furie ienicerească, s-au refugiat, chiar în timpul luptelor, pe această colină şi, cu
siguranţă, ar fi fost masacraţi şi ei dacă pentru salvarea lor nu ar fi intervenit
însăşi sultanul. Apoi, cu voia şi protecţia cuceritorului Mehmed Fatih,
supravieţuitorii au ridicat aici, din cenuşa înfrângerii, un cartier în care
locuitorii şi-au păstrat confesiunea ortodoxă şi care, cu timpul, a redevenit
înfloritor. Numele locului vine de la un
stâlp de iluminat, un fel de far, care
era amplasat la una din poarţile cetăţii ce dădea spre Cornul de Aur şi care
era numit „fanarion” (în greacă: φανάριον). Această lumină avea rolul de a
ghida, pe timp de noapte, ambarcaţiunile ce navigau prin golf. Otomanii, atunci
când vorbeau despre locuitorii acestei ”mahalle” (cartier în limba turcă) le spuneau: „cei de la poarta cu lumină” sau
„cei de la Fanar", adică fanarioţii.
Cu timpul, în vecinătatea
grecilor s-au mutat bulgari şi, mai spre est, în ceea ce azi e cunoscut sub numele de Cartierul Balat, au venit evreii
vorbitori de limbă greacă, pentru ca mai apoi, tot aici, să se aşeze
„sefarzii”, evreii alungaţi din peninsula Iberică de inchiziţia spaniolă.
Vechile documente ce vorbesc de alcătuirea demografică a capitalei otomane spun că, în sec. XVI, în Fanar trăia o comunitate semnificativă de creştini şi
evrei, respectiv o populaţie ce însuma 40 de procente din totalul locuitorilor din
Istanbul. Tot de atunci cartierul grecesc capătă importanţă socială prin faptul că, puternica enclavă ortodoxă de aici „livra” înaltei administraţii imperiale
personalităţi de seamă, oameni învăţaţi care în timp au ajuns să joace pe
lângă elita conducătoare otomană roluri economice şi politice din ce în ce mai importante şi mai
”grele”.
În această privinţă lucrurile au evoluat pe principiul bulgărelui de zăpadă ce se rostogoleşte la vale: mai întâi, prin intermediul Patriarhiei Ecumenice Ortodoxe, a cărei şefie o deţineau, grecii şi-au plast oamenii în diferite poziţii administrative, fapt ce a favorizat accesul acestora la educaţie şi informație. Apoi, prin cultura acumulată şi spiritul lor de întreprinzători, fanarioții au făcut al doilea pas, au intrat în comerț și au acumulat treptat averi considerabile. Cu aceste instrumente, bani și știință de carte, au făcut al treilea pas, prin mijloace mai puțin ortodoxe, adică prin coruperea oficialilor de pe lângă sultan sau vizir, au „țintit” și dobândit funcţii aflate din ce în ce mai sus spre vârful administraţiei imperial-otomane. Pare cunoscut procedeul, nu-i așa ? De-a lungul istoriei, îi găsim pe cei mai importanţi fanarioţi ocupând, în administraţia sultanului, funcţii aflate în imediata apropiere a vizirului, cel care era practic al doilea om în stat.
În această privinţă lucrurile au evoluat pe principiul bulgărelui de zăpadă ce se rostogoleşte la vale: mai întâi, prin intermediul Patriarhiei Ecumenice Ortodoxe, a cărei şefie o deţineau, grecii şi-au plast oamenii în diferite poziţii administrative, fapt ce a favorizat accesul acestora la educaţie şi informație. Apoi, prin cultura acumulată şi spiritul lor de întreprinzători, fanarioții au făcut al doilea pas, au intrat în comerț și au acumulat treptat averi considerabile. Cu aceste instrumente, bani și știință de carte, au făcut al treilea pas, prin mijloace mai puțin ortodoxe, adică prin coruperea oficialilor de pe lângă sultan sau vizir, au „țintit” și dobândit funcţii aflate din ce în ce mai sus spre vârful administraţiei imperial-otomane. Pare cunoscut procedeul, nu-i așa ? De-a lungul istoriei, îi găsim pe cei mai importanţi fanarioţi ocupând, în administraţia sultanului, funcţii aflate în imediata apropiere a vizirului, cel care era practic al doilea om în stat.
Străzile şi casele colorate ale Fanarului |
Astfel cei mai de seamă
reprezentanți ai fanarioţilor au ajuns să "acceseze" roluri cheie în
„sistem”, ca cel de dragoman, post în care atribuția de serviciu era de a
„tălmăcii” corespondența diplomatică purtată
de otomani cu puterile străine, ceea ce conferea de facto ocupantului acestui
post nivelul unui secretar al vizirilui cu statut de diplomat aflat în slujba
Sublimei Porţi. Așa au ajuns fanarioții în relații directe cu trimișii
Veneţiei, Genovei, Vienei, Parisului sau a altor cancelarii occidentale importante.
Pentru munca depusă în aceste poziţii cheie au primit recompense mai ales sub
forma unor înlesniri deloc minore și asta le-a permis ulterior să acapareze din
ce în ce mai multă influenţă, putere politică şi, din nou, bani. Printre
altele, au câștigat dreptul da a se ocupa de colectarea impozitelor, de
controlul monopolurilor comerciale şi de furnizarea de bunuri către Curtea
Sultanului, activitățí extrem de profitabile care i-au propulsat în cele mai
înalte sfere ale vieții economice turcești, practic s-a ajuns în situația în
care ei au devenit cei care dețineau supremaţia finanţelor, principalii
bancheri din Istanbul, finanțatorii sultanului și ai treburilor derulate de
imperiu, iar acest fapt i-a adus mai departe în postura de avea o putere economică
şi-o influenţă politică de nebănuit.
O altă lege a
statului interzicea acestor turciţi să înveţe limbi străine iar rangul sultanului și al familiei sale nu permitea purtarea de conversații cu reprezentanți ai unui stat străin în mod direct ci printr-un intermediar. Astfel rolul de traducători ai Curții s-a potrivit perfect profilului întruchipat cultural de fanarioţi și anume de faptul că erau supuși ai sultanului și locuitori de drept ai Istanbulului, că erau de confesiune ortodoxă și liberi să
înveţe orice limbă străină pe care ulterior alături de turcă o stăpâneau foarte bine, că erau adaptabili situațiilor de orice fel și maeștrii în arta negocierii Iată suficiente
atribute care puse la un loc, au făcut din fanarioți candidații naturali pentru ocuparea acestor posturi rămase libere în administraţia otomană, pe care de altfel le-au slujit cu mare succes.
Să nu uităm nici faptul că, atunci când au avut prilejul, profitând de o altă limită a legilor otomane, anume aceea că „turciții” nu puteau fi numiți conducători în teritoriile neproclamate pașalâc, fanarioții au accesat demnitatea de domnitor al principatelor române. Aşa se face că din 1711, pe fondul
neîncrederii sutanului în boierii
pământeni din principatele nord-dunărene, în Valahia şi Moldova încep să fie
numiţi, în contravaloarea unor importante contribuţii băneşti, domnitori de origine greacă, din
Fanar, aceia pe care istoria avea să-i
reţină cu numele de Domnitori Fanarioţi. Mai bine de 100 de ani, importante
familii din Fanar, cu nume sonore, precum: Mavrocordat, Ipsilanti, Moruzi,
Caragea, Şuțu, Mavrogheni, Hangerli, Rosetti sau Ghica, vor juca un rol crucial
în evoluţia istorică a ţărilor române.
atribute care puse la un loc, au făcut din fanarioți candidații naturali pentru ocuparea acestor posturi rămase libere în administraţia otomană, pe care de altfel le-au slujit cu mare succes.
Nicolae Mavrocordat - Domnitor al Modovei |
Însă încă de la începutul vieții statale românești medievale Fanarul a fost „gazda” unor prinţi valahi sau moldoveni aduşi la
Istanbul drept zălog pentru părinţii lor. Copiii voievozilor şi ai marilor
boieri de la nord de Dunăre, erau „invitați” la Istanbul, ca o formă de garanție
pentru faptele celor care administrau treburile domneşti în voievodatele române.
Părinții erau astfel „încurajați” să se abţină de la oricare gesturi necugetate făcute împotriva
puterii otomane alfel, orice greşeală urma să fie sancţionată cu pedepsirea
odraslelor. Vlad Ţepeş, Radu cel Frumos sau Dimitrie Cantemir sunt doar câteva
"VIP"-uri care au locuit în Fanar. Așa se face că astăzi putem vedea
în Fanar, un muzeu dedicat lui Dimitrie Cantemir, amenajat chiar în casa pe
care acesta a deţinut-o la Istanbul. Tot în Fanar, Mihai Viteazul şi-a găsit
finanţarea şi sprijinul politic pentru câștigarea tronului Țării Românești. Cronicile vorbesc în acest caz de Iane Epirotul, de Andronic Cantacuzino, de un oarecare ambasador englez Barton și chiar de patriarhul ortodox Jeremias Tranos al II-a, precum și de suma de 400.000 de florini (adică echivalentul actual a 12 milioane de Euro !) deplătiți sultanului pentru demnitatea de Mare Voievod
al Valahiei.
BUSOLA, HARTA ȘI APARATL FOTO
BUSOLA, HARTA ȘI APARATL FOTO
Cea mai
spectaculoasă intrare în Fanar se face dinspre Cornul de Aur. Îmbarcaţi-vă pe
un „vapur”, ambarcaţiunea care asigură transportul urban pe apă, şi pătrundeţi
în cartier pe calea maritimă. Pe punte vă veţi bucura de tihnă şi de o
privelişte superbă. Cea mai facilă îmbarcare se face pe debarcaderul de lângă Podul
Galatei, în staţia "Eminonu Halic",
iar debarcarea se face pe pontonul staţiei "Fener".
Debarcaderul din Fanar, intrarea „maritimă” în Fanar |
De aici începe
incursiunea în Fanar. Traseul pe care îl recomand se află reprodus în harta
de mai jos. Este unul complet şi se întinde de la Patriarhia Ortodoxă (cifra 2
pe hartă), până la Biserica lui Constantin Lips (11 pe hartă). În ordine, obiectivele
de vizitat sunt: Biserica Sfânta Maria a
Mongolilor(3 pe hartă), Biserica Pammakaristos(5), Moscheia lui Selim Întâiul (7), Moscheea Fatih (8), Biserica Pantocratorului (9) şi Coloana lui
Marcian (10). Toate „țintele” ale acestei plimbări de excepție vă asigur că sunt adevărate „odoare” ale tezaurului cultural isoric universal numit
Fanar.
În postările
viitoare, cu voia dumneavoastă, pornim împreună, cu scop documentar desigur, pe traseul propus aici. Deocamdată să tragem
pe furiş, de poftă și cu scop promoțional, o mică ocheadă spre reşedinţa
istorică a vechilor fanarioţi.
Cartierul
este unul al contrastelor în care vechiul se împleteşte cu modernul, păgânul
coexistă cu creştinul, ordinea se întretaie cu harababura, coloratul cu
cenuşiul, iar în peisajul urban, dezolantul şi încântătorul fac o ireală
pereche. Străduţele pietruite şi
înguste, așezate în pantă şi „desenate” întortocheat, încă sunt flancate
de case tradiţionale, zidite din cărămidă roşie şi piatră șlefuită sau din
bârne şi scândură dantelată în traforaj. În ciuda degradării, arhitectura lor
se păstrează şi autentifică atât stilul bizantin cât şi pe cel otoman.
Atmosfera este una domestică şi plină de tihnă. Deasupra capetelor, pe sfori ce
traversează strada, stau la uscat rufe
întinse precum velele corăbiilor ce așteaptă adierea diafană a brizei marine.
Copiii zburdă nestingheriţi pe străzi, pe la uşile prăvăliilor muşterii își
omoară timpul la câte un joc de table și stau la taifas pe îndelete, iar
printre vorbe şi zaruri aruncate-n „troacă” își îndulcesc, din când în când, viața
cu câte o bucăţică de rahat cu apă rece, turkish delight !
Cuprins de pacea înconjurătoare turistul va avea suficent timp să-și pună aparatul de fotografiat la treabă, iar cititorul de va vrea să continue periplul prin Fanar o poate face chiar de aici !
Cuprins de pacea înconjurătoare turistul va avea suficent timp să-și pună aparatul de fotografiat la treabă, iar cititorul de va vrea să continue periplul prin Fanar o poate face chiar de aici !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugați comentariile voastre: