1 martie 2016

TÂRGUL DE TURISM AL ROMÂNIEI - feb 2016




Mai grăbit faţă de alţi ani şi mai pofticios decât Cronos, cel care odinioară şi-a halit odraslele, Târgul de Turism al României, ediţia din primăvara lui 2016, a reuşit să-şi consume cu un apetit nebun cele patru zile (25 - 28 feb) rezervate de Romexpo defăşurării acestui mare eveniment al industriei turistice autohtone.
În postură de atent observator şi de umil participant apreciez că, din multe puncte de vedere, această ediţie, ce figurează deja la capitolul amintiri, a fost una reuşită sau mai exact, dacă am folosi o scală a valorilor de la unu la zece, evenimentul ar primi nota opt. Prea mult ar spune unii, prea puţin ar zice alţii şi, paradoxal, cu toţii ar avea dreptate. Desigur că  încă lipsesc multe elemente pozitive pentru a ajunge la o apreciere de nota zece,  totuşi, de la o ediţie la alta, lucruri bune se petrec, semn că „ceva” se urneşte - e adevărat, cu greu – dar mişcarea are loc către o stare de mai bine,  ceea ce înseamnă că suntem pe un trend crescător, că lăsăm notele mediocre în urmă şi că progresăm, nu-i aşa?
Aşadar, click dreapta, recover memory, acces folder: ce am văzut şi ce am auzit anul acesta la târg.

   Subsemnatul, gata să joace în noul serial TV, (Cucu)Velele Negre   
În primul rând consistenta prezenţă a asociaţiilor de promovare. Târgul a fost plin de standuri ale acestor entităţi locale. Fie la nivel de oraş sau judeţ, fie chiar la nivel de regiune şi de ţară, asociaţiile şi-au rezervat în număr mare spaţiul expoziţional, s-au întrecut în imaginaţie la amenajarea lui, au venit cu pliante şi cataloage de prezentare, cu fete şi băieţi frumoşi, dar şi deştepţi, ba chiar şi cu programe artistice sau preparate culinare tradiţionale, adică cu tot arsenalul necesar pentru a impresiona  publicul prezent la eveniment. Cantitativ şi calitativ asociaţiile au fost prezenţa cea mai notabilă a târgului. Fără ele chiar am fi avut un eveniment anost!
În lipsa unei investigaţii amănunţite mă feresc să intru aici în amănunte legate de cât a costat, până la ultima centimă, fiecare din aceste butaforii destinate promovării turistice sau cum au fost cheltuiţi banii veniţi din bugete publice locale şi din fonduri  europene, dar voi preciza că volumele cheltuite au fost estimate şi cotate pe o plajă destul de largă, adică de la câteva mii de euro pe stand până, uneori, cu mult peste cota zecilor de mii de euro pe stand. Pot însă puncta cu precizie faptul că standurile au arătat, estetic, de la bine în sus şi, în acest sens, mă încumet să fac chiar şi un top "five".

  Corina Martin nici nu ştie, dar este reclama perfectă pentru Duracell 
De departe cei mai tari au fost cei de la Mamaia şi sufletul acestei asociaţii, Corina Martin. Din prima şi până în ultima zi, la acest stand, s-a cântat şi s-a dansat live, cu Corina în frunte, bineînţeles. Diversitatea a fost conceptul de bază şi în fiecare zi s-a ieşit cu un alt program artistic. La deschidere au fost ritmuri în forţă de tobe şi de samba, ca mai apoi, în celelalte zile să urmeze R&B, Jazz, muzica grecească de petrecere şi dansurile populare dobrogene. Un mini festival de calitate dedicat vacanţelor şi menit să atragă şi să impresioneze câţi mai mulţi turişti. Felicitări.
Pe poziţia a doua plasez asociaţia din Sibiu, pentru că şi-a rerzervat un spaţiu rezonabil pe care l-au compartimentat bine, pentru că au folosit un frumos mobilier alb cu linii elegante dar totodată moderne şi pentru că au ales pentru comunicarea vizuală imagini sugestive şi de bun simţ. 
Pe trei, standul oraşului Târgul Neamţ, pentru originalitate şi comunicarea vizuală în centrul căreia a stat, în mărime naturală, simbolul istoric al zonei, bizonul. 
               Atenţie maximă, vin vizitatorii la standul prahovean!               
Pe locul patru standul asociaţiei din Mehedinţi pentru promovarea portului popular şi, în fine, pe 5, standul prahovenilor care, în 6 metri pătraţi, au reuşit să promoveze atât Breaza - ca destinaţie turistică dar şi de shopping pentru piese vestimentare tradiţionale – cât şi Drumul vinului sau muzeele din Ploieşti şi Câmpina, pensiunile din Sinaia, Buşteni şi Azuga sau centrul medical de recuperare din Poiana Câmpina, ba au reuşit să organizeze pentru copii veniţi cu părinţii la târg şi un mic atelier de creaţie. Bravo prahovenilor!
O prezenţă individuală remarcabilă a avut, din partea hotelierilor, Phoenicia Holiday Resort din Năvodari. Dincolo de butaforia plină de imaginaţie cu care ne-au obişnuit de ceva ani, Phoenicia a dedicat vizitatorilor programe artistice speciale pentru copii. Micuţii au fost răsfăţaţi cu cântecele, cu numere de magie şi cu jocuri năzdrăvane, toate numai bine potrivite spre a-i face pe părinţi să înţeleagă că vara, la complexul Phoenicia, vacanţele sunt lipsite de griji.

     Apă limpede şi nisip fin, una din minunatele plaje din Ammouliani   
Străinii nu au stat cu mâinile-n sân. Asociaţiile lor de promovare au fost şi ele în număr destul de mare. Grecia, Turcia, Bulgaria, Marocul sau Egiptul s-au promovat atât la nivel de ţară cât şi la nivel de destinaţie turistică locală. Grecii, spre exemplu, pe lângă multe alte locuri minunate au venit să promoveze, cu asociaţia de acolo, mica insulă Ammouliani, o destinţie superbă pentru plajă dar şi pentru o plimbare de-o zi cu vaporaşul de-a lungul peninsulei Athos. Destinaţia este foarte accesibilă românilor (opt ore de mers cu maşina de la graniţa româno-bulgară şi încă 15 minute de traversat cu bacul spre insulă) şi are, pe lângă minunate locuri de plajă, destule locuri cochete de cazare şi masă.
Delegaţie din Kuşadasi, plină de optimism, promoveză turismul cultural
Turcia, pe lângă generosul stand de ţară, a avut şi un foarte mare spaţiu de prezentare dedicat zonei Kuşadasi. Pornind de la parcul arheologic Efes şi terminând cu drumeţiile şi partidele de plajă din sălbatica peninsulă Dilek, asociaţia turcă de aici s-a străduit să arate călătorilor şi o altă faţă a turismului din Kuşadasi. Una deloc urbană dar foarte atractivă care mizează pe cultură şi natură, pe flora şi fauna din Parcul Dielek şi Delta Menderes, considerate unice în Europa.   
    De la Herodot încoace turismul egiptean stă în mâinile faraonilor    
Egiptul, destul de ocolit în ultimii ani, a încercat să-şi revitalizeze capacităţile turistice prezentându-se în faţa vizitatorilor români cu un faraon în carne şi oase. O prezenţă foarte plăcută ce a completat tabloul extrem de animat şi colorat al târgului.

    Ediţia din acest an a târgului a fost caracterizată de pragmatismul sănătos al touroperatorilor care au fructificat opurtunitatea ivită de a băga ceva "lovele" la portofel.
La urma urmei la un astfel de eveniment nu te mărgineşti doar la a fabrica imagine pentru destinaţiile turistice şi nu te opreşti la săditul speranţelor pentru călătoriile de vis ce vor să vie. La târg se vând vacanţe! Asta au şi făcut marii touroperatori români. 
    Christian tour sau Paralela 45 dar şi ceilalţi granzi s-au instalat în spaţii confortabile, amenajate după toate regulile birourilor de vânzare a călătoriilor şi, înarmaţi cu oferte ademenitoare, early booking şi all inclusive,  au vândut non stop! Din păcate, din prea exagerata discreţie a agenţiilor,  adevăratele cifre ale acestei întreprinderi comerciale nu le vom afla niciodată... iar asta este o stare de fapt negativă.

   Pentru o vacanţă  la super ofertă s-a stat la coadă ca pe vremuri...
Tot negativă a fost şi absenţa, la nivel de stand, a mediului virtual. Infotravel Romania, siteul care devenise o  prezenţă constantă în peisajul TTR, anul acesta a lipsit. Dordea Petre, diriguitorul acestei entităţi a explicat absenţa siteului său, arătând acuzator cu degetul spre Romexpo, cei care, din diverse motive, au preferat, de această dată, să refuze orice barter, zis şi parteneriat media şi să spună acestui tip de "deal": pas!

Una peste alta, în ceea ce înseamnă destinaţie de vacanţă, pentru sezonul estival 2016, se păstrează trendul anului trecut, în sensul că românii cu bugete medii vor alege să meargă în Grecia, Turcia şi Bulgaria. Familiile cu bugete mici vor merge pe litoralul nostru sau pe superoferte în Grecia, iar cei cu bugete mari vor alege resorturile de 5 stele din Turcia la care vor adăuga weekend-uri de lux la Mamaia.

         Dincolo de mici sincope, la târg entuziasmul a fost maxim           
De la această ediţie a târgului nu puteau lipsi momentele de can-can, acele reacţii mai aspre ivite între partenerii de breaslă. Orgoliile sunt mari în acest univers comercial, aşa se face că, motivat sau nu, Lucia Morariu – Eximtur a simţit nevoia să pondereze, cel puţin la nivel de decibeli, spectacolul purtat cu frenezie de trupa de toboşari a Corinei Martin. Mesajul a fost „ne deranjează tobele” adică daţi sunetul mai încet şi închideţi! Toboşarii au tăcut dar spectacolul şi muzica au continuat aşa cum şi munca tuturor celor implicaţi în acest eveniment a mers mai departe şi cu toţii au putut spune la sfârşit că, târgul unde anul acesta s-au vândut vise fără vize, a fost un succes!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Adăugați comentariile voastre: