Mai
grăbit faţă de alţi ani şi mai pofticios decât Cronos, cel care odinioară şi-a halit odraslele, Târgul de Turism al României, ediţia din primăvara lui 2016, a reuşit să-şi consume cu un apetit
nebun cele patru zile (25
- 28 feb) rezervate de Romexpo defăşurării acestui mare eveniment al industriei
turistice autohtone.
În
postură de atent observator şi de umil participant apreciez că, din multe
puncte de vedere, această ediţie, ce figurează deja la capitolul amintiri, a
fost una reuşită sau mai exact, dacă am folosi o scală a valorilor de la unu la zece, evenimentul ar primi nota opt. Prea mult ar spune unii, prea puţin ar zice alţii şi, paradoxal, cu toţii ar avea dreptate. Desigur că încă lipsesc multe elemente pozitive pentru a ajunge
la o apreciere de nota zece, totuşi,
de la o ediţie la alta, lucruri bune se petrec, semn că „ceva” se urneşte - e
adevărat, cu greu – dar mişcarea are loc către o stare de mai bine, ceea ce înseamnă că suntem pe un trend
crescător, că lăsăm notele mediocre în urmă şi că progresăm, nu-i aşa?
Aşadar,
click dreapta, recover memory, acces folder: ce am văzut şi ce am auzit anul
acesta la târg.
Subsemnatul, gata să joace în noul serial TV, (Cucu)Velele Negre |
În
primul rând consistenta prezenţă a asociaţiilor de promovare. Târgul a fost
plin de standuri ale acestor entităţi locale. Fie la nivel de oraş sau judeţ,
fie chiar la nivel de regiune şi de ţară, asociaţiile şi-au rezervat în număr
mare spaţiul expoziţional, s-au întrecut în imaginaţie la amenajarea lui, au
venit cu pliante şi cataloage de prezentare, cu fete şi băieţi frumoşi, dar şi
deştepţi, ba chiar şi cu programe artistice sau preparate culinare
tradiţionale, adică cu tot arsenalul necesar pentru a impresiona publicul prezent la eveniment. Cantitativ şi
calitativ asociaţiile au fost prezenţa cea mai notabilă a târgului. Fără ele
chiar am fi avut un eveniment anost!
În lipsa unei investigaţii amănunţite mă feresc să intru aici în amănunte legate de
cât a costat, până la ultima centimă, fiecare din aceste butaforii destinate
promovării turistice sau cum au fost cheltuiţi banii veniţi din bugete publice
locale şi din fonduri europene, dar voi
preciza că volumele cheltuite au fost estimate şi cotate pe o plajă destul de
largă, adică de la câteva mii de euro pe stand până, uneori, cu mult peste cota
zecilor de mii de euro pe stand. Pot însă puncta cu precizie faptul că
standurile au arătat, estetic, de la bine în sus şi, în acest sens, mă încumet
să fac chiar şi un top "five".
Corina Martin nici nu ştie, dar este reclama perfectă pentru Duracell |
De departe cei mai tari au fost cei de la Mamaia şi sufletul acestei asociaţii,
Corina Martin. Din prima şi până în ultima zi, la acest stand, s-a cântat şi s-a
dansat live, cu Corina în frunte, bineînţeles. Diversitatea a fost conceptul de
bază şi în fiecare zi s-a ieşit cu un alt program artistic. La deschidere au
fost ritmuri în forţă de tobe şi de samba, ca mai apoi, în celelalte zile să
urmeze R&B, Jazz, muzica grecească de petrecere şi dansurile populare
dobrogene. Un mini festival de calitate dedicat vacanţelor şi menit să atragă şi
să impresioneze câţi mai mulţi turişti. Felicitări.
Pe
poziţia a doua plasez asociaţia din Sibiu, pentru că şi-a rerzervat un spaţiu
rezonabil pe care l-au compartimentat bine, pentru că au folosit un frumos
mobilier alb cu linii elegante dar totodată moderne şi pentru că au ales pentru
comunicarea vizuală imagini sugestive şi de bun simţ.
Pe trei, standul oraşului
Târgul Neamţ, pentru originalitate şi comunicarea vizuală în centrul căreia a
stat, în mărime naturală, simbolul istoric al zonei, bizonul.
Pe locul patru
standul asociaţiei din Mehedinţi pentru promovarea portului popular şi, în
fine, pe 5, standul prahovenilor care, în 6 metri pătraţi, au reuşit să
promoveze atât Breaza - ca destinaţie turistică dar şi de shopping pentru piese
vestimentare tradiţionale – cât şi Drumul vinului sau muzeele din Ploieşti şi
Câmpina, pensiunile din Sinaia, Buşteni şi Azuga sau centrul medical de
recuperare din Poiana Câmpina, ba au reuşit să organizeze pentru copii veniţi
cu părinţii la târg şi un mic atelier de creaţie. Bravo prahovenilor!
Atenţie maximă, vin vizitatorii la standul prahovean! |
O
prezenţă individuală remarcabilă a avut, din partea hotelierilor, Phoenicia Holiday
Resort din Năvodari. Dincolo de butaforia plină de imaginaţie cu care ne-au
obişnuit de ceva ani, Phoenicia a dedicat vizitatorilor programe artistice speciale
pentru copii. Micuţii au fost răsfăţaţi cu cântecele, cu numere de magie şi cu jocuri
năzdrăvane, toate numai bine potrivite spre a-i face pe părinţi să înţeleagă că vara, la
complexul Phoenicia, vacanţele sunt lipsite de griji.
Apă limpede şi nisip fin, una din minunatele plaje din Ammouliani |
Străinii
nu au stat cu mâinile-n sân. Asociaţiile lor de promovare au fost şi ele în
număr destul de mare. Grecia, Turcia, Bulgaria, Marocul sau Egiptul s-au
promovat atât la nivel de ţară cât şi la nivel de destinaţie turistică locală.
Grecii, spre exemplu, pe lângă multe alte locuri minunate au venit să promoveze,
cu asociaţia de acolo, mica insulă Ammouliani, o destinţie superbă pentru plajă dar
şi pentru o plimbare de-o zi cu vaporaşul de-a lungul peninsulei Athos. Destinaţia este foarte accesibilă românilor (opt ore de mers cu maşina de la graniţa româno-bulgară şi încă 15 minute
de traversat cu bacul spre insulă) şi are, pe lângă minunate locuri de plajă, destule locuri cochete de
cazare şi masă.
Delegaţie din Kuşadasi, plină de optimism, promoveză turismul cultural |
De la Herodot încoace turismul egiptean stă în mâinile faraonilor |
Ediţia din acest an a târgului a fost caracterizată de pragmatismul sănătos al touroperatorilor care au fructificat opurtunitatea ivită de a băga ceva "lovele" la portofel.
La
urma urmei la un astfel de eveniment nu te mărgineşti doar la a fabrica imagine
pentru destinaţiile turistice şi nu te opreşti la săditul speranţelor pentru
călătoriile de vis ce vor să vie. La târg se vând vacanţe! Asta au şi făcut
marii touroperatori români.
Christian tour sau Paralela 45 dar şi ceilalţi granzi s-au instalat în spaţii confortabile, amenajate după toate regulile birourilor de vânzare a călătoriilor şi, înarmaţi cu oferte ademenitoare, early booking şi all inclusive, au vândut non stop! Din păcate, din prea exagerata discreţie a agenţiilor, adevăratele cifre ale acestei întreprinderi comerciale nu le vom afla niciodată... iar asta este o stare de fapt negativă.
Christian tour sau Paralela 45 dar şi ceilalţi granzi s-au instalat în spaţii confortabile, amenajate după toate regulile birourilor de vânzare a călătoriilor şi, înarmaţi cu oferte ademenitoare, early booking şi all inclusive, au vândut non stop! Din păcate, din prea exagerata discreţie a agenţiilor, adevăratele cifre ale acestei întreprinderi comerciale nu le vom afla niciodată... iar asta este o stare de fapt negativă.
Pentru o vacanţă la super ofertă s-a stat la coadă ca pe vremuri... |
Una
peste alta, în ceea ce înseamnă destinaţie de vacanţă, pentru sezonul estival
2016, se păstrează trendul anului trecut, în sensul că românii cu bugete medii vor
alege să meargă în Grecia, Turcia şi Bulgaria. Familiile cu bugete mici vor
merge pe litoralul nostru sau pe superoferte în Grecia, iar cei cu bugete mari
vor alege resorturile de 5 stele din Turcia la care vor adăuga weekend-uri de
lux la Mamaia.
Dincolo de mici sincope, la târg entuziasmul a fost maxim |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugați comentariile voastre: