Fanar este,
la propriu şi la figurat, cel mai colorat cartier din vechiul Istanbul. Este
singura aglomerare urbană în care atmosfera străvechii capitale a imperiului
Bizantin, în mod miraculos, a supravieţuit. Este un loc fără egal în lume,
pentru că, numai aici străzile vechiului polis al coloniştilor din Megara,
înguste şi întortocheate, adăpostesc în alternanță și la tot pasul, într-un
peisaj urban plin de contraste, monumente bizantine şi otomane a căror valoare
este de nepreţuit, numai aici istoria a ştiut să zăbovească peste veacuri şi să
„lumineze” locul dându-i unicitate şi originalitate.
Plimbarea
prin Fanar este o călătorie prin care, în doar câțiva pași, poți parcurge
succesiv veacurile ce s-au scurs fără milă prin clepsidra timpului, este un
drum făcut printre poveşti „glazurate” cu sute de ani de istorie și în care adevărul
a căpătat statut de legendă. Aici s-au dat lupte sângeroase, dar s-au ridicat
şi biserici, aici s-au încheiat mari tranzacţii comerciale şi tot aici s-au pus
la cale conspiraţii tenebroase. Cum am putea uita că unele din cele mai celebre
familii ale greco - bizantinilor ce au locuit în Fanar, prin implicarea sau
„emigrarea” lor în principatele române, de pe la 1600 încoace, au avut o contribuţie uriaşă la destinul
istoric al românilor? Fără îndoială poveştile din Fanar sunt „de top” și sunt
la tot pasul în acest spaţiu miraculos aromatizat cu parfum oriental și sunt
povești care abia aşteaptă să fie descoperite, văzute şi ascultate.
Porţile din Fanar, deschise pentru "invazia" turiştilor de pretutindeni |
Fanarul poate fi asemuit cu o
„poartă stelară” prin care se trece,
înainte şi înapoi, dintr-un timp în altul, dintr-un tărâm în altul, dintr-o
lume în alta, din universul otoman în cel bizantin, din lumea minaretelor în
cea a clopotniţelor sau din cea a semilunii în cea a crucii. Impactul cultural
este puternic, impresionant și fascinant prin bogăţia locului și vechimea lui.
Explorarea zonei se face pe
îndelete, la pas, cu aparatul de fotografiat sau cel de filmat pus tot timpul
la lucru iar „Lecţiile" se fac de acasă. Sfat: stabiliţi traseul şi
obiectivele de vizitat din timp, cu tot ce se poate şti despre ele, pentru că,
pe străzile din Fanar, cu greu poţi obţine de la trecători informaţii utile.
Singura limbă vorbită aici este turca, în engleză vei fi întrebat cel mult:
„where are you from ?”, iar atunci când vei răspunde: „România”, replica
invariabilă va fi, „Hagi !” - onorant dar ineficient pentru o orientare corectă
în hățișul de străzi, drept pentru care, nu uitaţi, să luaţi cu voi o hartă a
zonei (de exemplu chiar cea sugerată aici în subsol de pagină) sau, dacă
dețineți un gadget cu acces la internet, consultați în permanență goole maps.
Prieteni suntem deja în
„episodul” cu numărul trei al periplului nostru prin Fanar. Călătoria urbană a
lăsat mult în urmă „zumzetul” obișnuit al metropolei, claxoanele maşinilor,
strigătele comercianţilor şi buluceala generală a pietonilor, așa am reușit să
admirăm în liniște Biserica Bulgarilor, Patriarhia Ecumenică Ortodoxă, Conacul
lui Cantemir, ColegiulOrtodox şi biserica Sfânta Maria a Mongolilor.
Mergem acum
mai departe, de la ultimul obiectiv vizitat, Kanili Kilise, în 5 minute de mers pe jos, prin labirintul de străduţe cu
bolţi de rufe întinse la uscat, ne și vedem ajunşi la Biserica Pammakaristos
sau cea cunoscută, în limba turcă, sub numele de Fethiye Camii. În românește
numele ei s-ar trduce prin sintagma „Prea binecuvântata Născătore de Dumnezeu”.
Considerată una din „comorile” culturale din Istanbul pentru că adăposteşte
mozaicuri de o rară frumuseţe, clădirea monumentală este bine ascunsă în
hățișul urban și poate de aceea este și foarte rar vizitată de turişti. La
vederea ei cunoscătorii vor identifica imediat originea arhitecturală a
lăcaşului: zidul, ridicat trainic din cărămidă arsă în alternanţă cu piatră
şlefuită, nu lasă loc de bănuieli, avem de-a face cu pecetea constructorilor
bizantini. Frumuseţea edificiului este dată tocmai de acest amănunt
caracteristic care, împreună cu jocul de arcade şi ferestre ce „sparg”
structura laterală din loc în loc, într-o suprapunere pe trei nivele, conferă
întregului corp al clădirii zvelteţe,
armonie şi pace.
Inconfundabilul interior bizantin şi mozaicurile aurite de la Pammakaristos |
Biserica a
fost ridicată, în 1292, de un membru marcant al familiei împărăteşti a
Comnenilor, iar după cucerirea otomană, mai bine de 100 de ani, ea a continuat
să slujească creştinilor din Istanbul ca sediu al Patriarhiei Ortodoxe. Abia în
1591 sultanul Murat al III-a a confiscat-o pentru a o transforma în moschee,
dedicând-o, victoriilor sale din Caucaz unde cucerise Azerbaidjeanul şi
Georgia.
Astăzi o
aripă din Pammakaristos este transformată în muzeu şi adăposteşte, in situ,
unele din cele mai remarcabile mozaicuri bizantine cu teme religioase.
Realizate în epoca marii renaşteri a Paleologilor, adică acum 600 de ani, ele
înfăţişează personaje biblice desenate cu mare fineţe într-o paletă grafică şi
cromatică desăvârşită. Culoarea predominantă este auriul care aici are
semnificaţia perfecţiunii, adică a raiului ce-i aşteaptă pe toţi cei drept
credincioşi. Piesa de rezistenţă se află, conform tradiției ortodoxe, în bolta
cupolei centrale. De acolo, de la „înălţimea cerurilor”, Iisus Pantocratorul,
adică cel atotputernic, înconjurat de cei 12 profeţi ai Vechiului Testament,
priveşte trecătoarea lume cu blândeţe iertătoare. Celelalte mozaicuri, la fel
de frumoase şi impresionante, se află în absidele laterale. Muzeul este deschis
între orele 9.30 şi 16.30 şi are taxă de intrare.
Pentru
următorul obiectiv străbatem Fethiye Cadde şi, după circa 10 minute de mers
uşor, vom fi ajuns la Fatih Camii (punctul 8 pe harta de mai jos). Pe drum
punem la lucru camera foto pentru a surprinde peisajul stradal deosebit de
pitoresc şi, în imaginile luate din loc în loc,
vom fi surprins din diferite unghiuri şi sub diferite raze de lumină,
cadre cu foste hanuri, acum părăsite, clădiri ruinate, precum și capele sau
vile bizantine abandonate. Astea da fotografii, să crape Face Book-ul de uimire
!
Covoarele persane şi ceramica de Iznic din Moscheia Cuceritorului |
Moscheea
Fatih este una din cele mai mari din Istanbul şi este cea care adăpostește
mormântul „eroului all time” al turcilor,
Mehmed Fatih sau Mehmet Cuceritorul cum îl cunoaștem noi, cel care a
supus, după un lung asediu, orașul lui Constantin. Această moschee a fost
primul edificiu musulman ridicat în fosta capitală a creștinătății orientale.
Lucrările de construcție s-au făcut chiar din ordinul lui Fatih, la 1470, și au
folosit ca temelie vechea structură a așezământului ortodox cu hramul Sfinţilor
Apostoli. Decizia sultanului de a construi pe acest loc al creştinătății o
moschee nu a fost, ca în cazul Sfintei Sofii, o demonstrație de forță și nici
nu a avut, se pare, un scop ofensator sau revanșard ci, mai degrabă, a fost o
decizie ventă să fructifice o oportunitate. Fosta necropolă a împăraţilor
bizantini era, la data cuceririi otomane, un edificiu părăsit, afat deja în
ruină, o clădire care suferise stricăciuni majore în timpul ocupației latine de
după cruciada din 1204. În fapt, cruciații au „demontat” bucăți întregi din
clădire pe care le-au folosit apoi la ridicarea bisericii Sfântului Marcu din
Veneția ! Om practic, Mehmed a sesizat potenţialul topografic și arhitectural
al fostei biserici creștine şi a decis amplasarea aici a primei moschei
otomane.
De-a lungul vremii, în urma
cutremurelor, moscheea a suferit importante avarii dar, de fiecare dată, a fost
refăcută cu migală. Interiorul, cu o generoasă deschidere spaţială,
impresionează prin cromatică şi desenul arabescurilor făcute pe ceramică de
Iznic, cea mai renumită din întreg orientul. Accesul în moschee se face numai
în afara orelor de rugăciune şi cu respectarea canoanelor vestimentare.
Miercurea, pe străzile din jur, se desfăşoară un târg săptămânal şi, într-un
„spectacol” ad-hoc, viu şi colorat, se poate admira o lecţie de comerţ ambulant
oferită de tarabagii Istanbulului. Pentru rigoarea expunerii mai trebuie
precizat că, în zilele noastre, întreg cartierul ce adăposteşte moscheea,
poartă numele lui Fatih, spre cinstirea gloriei sultanului otoman.
Străzile înguste şi casele capitonate cu scândură din Zayrek |
După ce vom
fi vizitat această moschee iuţim paşii spre un alt obiectiv al zilei, Biserica
Pantocratorului (punctul 9, pe harta din subsol). De jur împrejurul nostru
străzile capătă, sub aspect material, din ce în ce mai multă modestie și par
mai sărăcăcioase, casele nu-și ascund vechimea și lipsa de îngrijire, vizual predomină
acum stilul otoman caracterizat de căptuşirea pereţilor exteriori ai caselor cu
scândură traforată şi băiţuită. Zona, de altfel foarte pitorească, este
cunoscută cu numele Zeyerek și asta pentru că a împrumutat denumirea pe care o
poartă cel mei important edificiu din această zonă.
Molla Zeyrek
Camii este a doua construcţie ortodoxă ca mărime după Hagia Sophia şi este unul
dintre cele mai relevante modele ale arhitecturii bizantine. Complexul închinat
lui Hristos Atotputernicul a fost construit în mai multe etape. Primele clădiri
ale ansamblului au fost ridicate de împărăteasa Irina Comnen, în jurul anilor
1120, care aridicat, pe lângă clădirea bisericii, o bibliotecă și un spital (atenție,
la 1120!). După moartea împărătesei, fapt petrecut în anul 1124, îndureratul
soţ, Ioan al II-lea Comnenul, a ridicat, ca un omagiu adus fostei soţii, o
biserică cu hramul Preamilostivei Maici a Domnului (Theotokos Eleousa). În
fine, ultima construcţie adăugată aici a fost o capelă, cu hramul Arhanghelului
Mihail, ce a unit practic cele două biserici deja existente. Cu timpul locul a
devenit şi mausoleul imperial (heroon) pentru dinastiile Comnen și Paleologu,
împăraţii Ioan al II-lea Comnenul şi
Ioan al V-lea Paleologul, precum şi împărătesele Irina şi Bertha din
Sulzbach, au fost înmormântați aici.
În timpul
dominației latine venite în urma celei de-a IV-a cruciade, aici a fost sediul
clerical al cavalerilor venețieni,pentru ca mai apoi să devină palatul lui Baldwin,
ultimul împărat cruciat. După alungarea stăpânirii cruciate, paleologii refac așezământul
şi îi redau în vechea menire de lăcaș mănăstiresc unde, până la cucerirea
otomană din 1453, au slujit călugării ortodocși. Din rândul acestor călugări,
stareţul Ghenadie al II-ea Scholarius, a fost desemnat primul patriarh ortodox în
capitala cucerită şi redenumită Istanbul.
Biserica Pantocrator „curățată” fără patimă de minaretele musulmane |
La scurt timp
după ce osmanlâii au devenit noii stăpâni ai orașului, într-o demonstrație de forță caracteristică lor, au transformat biserica în
moschee, iar restul clădirilor mănăstirești, într-un centru de studiu religios cu specific musulman. Turcii au
rebotezat edificiul după numele unui renumit profesor ce a predat cultura
musulmană aici, un anume Molla Zeyrek. Cu toate acestea, puternica tradiţie bizantină nu a fost
niciodată uitată. Ajuns cu timpul într-o stare de paragină evidentă, obiectivul a fost
adăugat, în anii 2000, pe lista de monumentelor urmărite de UNESCO şi, ca urmare a acestui fapt, în
ultimii ani a devenit obiectul unor ample lucrări de restaurare.
La interior, podeaua din marmură
colorată cu reprezentări stilizate, umanoide şi zoomorfe, merită toată
admiraţia. Ferestrele mai păstrează încă bucăţi de sticlă colorată ce amintesc
de vechile vitralii, iar coloanele ce provin de la anticele temple greceşti
întregesc atmosfera plină de istorie a locului. Din păcate, nu s-a păstrat
nimic din mozaicurile ce decorau cândva pereţii, deși există mărturii care spun
că în sec. XIX ele încă mai existau. Cu toate acestea locul este plin de farmec
şi merită vizitat fără reţinere.
Tot fără reţinere
recomand și fructificarea oportunității de a bea
un ceai sau o cafea turcească ori chiar să fie mâncat un kebab preparat
chiar la el acasă. Lângă complexul muzeal al Pantocratorului se află, anume plasată, o prăvălie amenajată într-un autentic conac otoman, complet restaurat,
care are și o frumoasă grădină cu mese răspândite printre colonade antice.
Numele locantei este Zeyrek Hane şi aici, fără grabă, dar şi fără a huzurii prea mult
la masă, putem sta la un taifas asezonat cu deserturi și baclavale, putem degusta, alături de un pahar de apă
rece și câteva bucăţele aromate de turkish delight, dar mai ales ne putem trage sufletul și așeza gândurile după un asemenea minunat tur urban.
Plimbarea
noastră prin Fanar se aproapie de final, mai sunt de vizitat Apeductul lui Valens, Coloana lui Marcian şi Biserica lui Constantin Lips. Dar
despre aceste locuri şi de povestea lor ne vom ocupa în postarea viitoare.
Vă mulțumesc
pentru atenția acordată aici și va zic, cu drag și-n ton cu meleagurile cutrierate: Gule
gule !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugați comentariile voastre: